Schaakvereniging S. Landau
Zoeken...
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
Home
Lid Worden
Wedstrijdschaak
Training
Sponsoring
Over Landau
Contact
Training
Clubavond
Stappenmethode
Partijen
Openingen
Eindspellen
Activiteiten
vrijdag, 2 mei 2025
Jeugdles
Inlogformulier
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Onthoud mij
Inloggen
Gebruikersnaam vergeten?
Wachtwoord vergeten?
<
Mei
2025
>
M
D
W
D
V
Z
Z
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
Eindspel met goede loper tegen paard (Fischer – Taimanov)
Afdrukken
Details
Geschreven door
Paul Schelleman
Laatst bijgewerkt: 17 augustus 2016
[FEN "8/8/1pnk2p1/pBp2p1p/P4P1P/2P3P1/1P2K3/8 w - - 0 1"] 1. Kd3 {Dit is een eindspel met een goede loper tegen een paard. Op de koningsvleugel zijn de pionnen vastgelopen en ze staan op een voor wit gunstige manier tegenover elkaar. Wit heeft voor deze vleugel de goede loper, waardoor pion g6 steeds in gevaar verkeert en dus ook de overige pionnen. Het paard is echter een goede verdediger. Wit(Fischer himself) laat zien hoe je deze stand na behoorlijk wat zetten wint.} 1... Ne7 2. Be8 Kd5 3. Bf7+ Kd6 4. Kc4 Kc6 5. Be8+ Kb7 6. Kb5 {De witte koning moet nog verder binnendringen via a6 of c6, natuurlijk het liefst via c6. Verkeert zwart nu al in tempodwang? Nee, kijk maar!} 6... Nc8 $1 {Zwart (Taimanov) heeft een verrassing. Zwart dreigt mat met Pd6.} 7. Bc6+ Kc7 8. Bd5 {Wit verhindert, dat het paard na d6 op c4 terecht komt.} 8... Ne7 9. Bf7 Kb7 {Is wit niets opgeschoten? Nu komen enkele krachtige zetten met de loper en komt de koning binnen.} 10. Bb3 Ka7 11. Bd1 Kb7 12. Bf3+ Kc7 13. Ka6 Ng8 14. Bd5 Ne7 15. Bc4 {De loper moet naar e8, maar Fischer doet dat in een soort driehoekje. Net als dat de koning in eindspelen een driehoekje maakt om het tempo aan de tegenstander te geven!} 15... Nc6 16. Bf7 Ne7 17. Be8 {Nu zit zwart in tempodwang, maar winnen is nog niet eenvoudig.} 17... Kd8 18. Bxg6 $1 {Wit krijgt drie pionnen voor zijn stuk en de winst is binnen!} 18... Nxg6 19. Kxb6 Kd7 20. Kxc5 Ne7 21. b4 $1 {De witte koning moet op zijn plaats blijven om het zwarte paard niet via d5 binnen te laten dringen.} 21... axb4 22. cxb4 Nc8 23. a5 Nd6 24. b5 Ne4+ 25. Kb6 Kc8 {Zwart kan niet Pxg3 spelen, want dan loopt de a-pion door.} 26. Kc6 Kb8 27. b6 {1 - 0 Een leerzaam eindspel.} *
your web browser and/or your host do not support iframes as required to display the chessboard
U bevindt zich hier:
Home
Eindspellen
Lopers/Paarden
Eindspel met slechte loper tegen paard